Ma 2017. június 26.,
hétfő
,
János
napja van.
Holnap
László napja lesz.


Vegetáriánus táplálkozás

zöldség-gyümölcsA vegetáriánizmusnak nagyon komoly filozófiai, ideológiai háttere van. Ezt a szellemiséget nem mindenki éli át. Van aki egészségesebbnek tartja a vegetárius étrendet a normál vegyes étrendnél, míg mások divatos dolognak tartva, a divatnak hódolnak. Ők nem is mindig tudják mit is takar e fogalom és milyen fajtái vannak. Legfőbb típusait fogjuk most áttekinteni, kitérve előnyeire és hátrányaira is.

A vegetáriánizmus minden irányzatára igaz, hogy bizonyos állati eredetű élelmiszereket elutasít. Szellemiségére jellemzők a következő alapelvek:

Ne ölj! - a növényekre nem vonatkozik.

Élj egészségesen! - ennek az alapelvnek köszönhető, hogy nem dohányoznak, többet mozognak, megfontoltan és mérsékletesen étkeznek, kiegyensúlyozottabb az életmódjuk. Mindezek miatt körükben ritkább az elhízás, a daganatos és hasnyálmirigy betegségek, epekő, nem inzulinfüggő cukorbetegség. Mivel a növényi élelmiszerek nem tartalmaznak koleszterint kevesebb a magas koleszterin- és vérzsírszinttel járó állapot, az érelmeszesedés, infarktus, agyvérzés.

A vegetáriánizmus fontosabb formái:

1.) szemivegetáriánizmus

Ők a növényi élelmiszerek mellett fogyasztanak bizonyos állati eredetű termékeket is, például halat, baromfit, tojást, tej és tejterméket. Ez a „legenyhébb” formája ennek az életmódnak, és odafigyelve ezzel az eggyel lehet a teljes táplálékellátottságot fedezni. Terhes, szoptató anyák, esetleg gyermekek is folytathatják fokozottabb odafigyeléssel.

tejtermék

2.) ovo-lakto vegetáriánizmus

Semmilyen húst és húskészítményt nem fogyasztanak, csak tejet, tejterméket és tojást. Itt már kialakulhat a vas és B12-vitamin hiánya.

3.) vegán étrend:

Ez sokkal szigorúbb. Mindenféle állati eredetű táplálékot elutasítanak, de nem csak táplálékot, hanem még bőrcipőt, ruhát sem hordanak és az állati eredetű adalékanyagokat, állományjavítókat tartalmazó ételeket sem (ezek: tejpor, kazein, zselatin stb.). Ezen belül további két irányzat van: a csak gyümölcsöt evők (időnként a gyümölcs mellett esetleg olívaolajat, mézet ízesítésként). A másik irányzat követői a nyers étrenden lévők. Minden növényi terméket hőkezelés nélkül fogyasztanak.

Az étrend gondos összeállítása mellett is általában kialakulnak bizonyos hiányállapotok: kóros soványság léphet fel, vashiány, fehérjehiány ( mivel a növényi fehérjék nem tartalmazzák az összes számunkra fontos építőegységet (aminosavat)). Csökkent kalcium bevitel párosulhat elégtelen D-vitaminnal is, ami angolkóros tüneteket válthat ki. B- vitaminokból is elégtelen a bevitel. Hosszú ideig vegán étrendet fogyasztók mindezekkel tisztában vannak és a megfelelő ásványi anyag és vitaminpótlást gyógyszeresen végzik.

Ezt a fajta életmódot tilos követni terhes, szoptató anyának, 12 év alatti gyermekeknek, bizonyos magas energiabevitelt igénylő állapotokban, és egyes betegségekben.

4.) Makrobiotika (= a hosszú élet tudománya)

Európában a japán zen makrobiotikát vették át, viszont ott más az életmód, például sok szóját, algát, tofut fogyasztanak. Magyarországon mások a viszonyok, elég nehéz ezeket adaptálni. A távol keleti vallások szerint minden étel jin és jang kategóriába tartozik, amelyek kiegészítik egymást.

Tilos a túlfinomított élelmiszerek fogyasztása, például a cukor., valamint a tej, tejtermék, izgatószereket tartalmazó táplálékok: kávé, aromás tea, bizonyos fűszerek. Az étrend összeállítása kötött: 50-60 %-ban főtt, teljes kiőrlésű gabonaneműt kell tartalmaznia, 5-10 % zöldség alapú levest, 25-30 % párolt zöldséget, és 5-10 % főtt hüvelyest.

Ennek az étrendnek bizonyítottan rossz hatása van a kisgyermekek mentális fejlődésére.

Reformtáplálkozás

Nem külön fajtája a vegetáriánizmusnak, hanem annak bármely formáját tartalmazhatja. Lényeges vonása, hogy növényi élelmiszereket részesít előnyben, az úgynevezett biotermékeket. Adalékanyagnak is csak természetes forrásból és technológiával készülteket alkalmaznak. A nyersanyagokat kíméletes hőkezeléssel készítik el. Igazán „egészéges” jellege abból adódik, hogy megfelelő életmód is társul hozzá: nem dohányoznak, nem fogyasztanak alkoholt, kávét, általában az átlagnépességtől többet mozognak.

Mindegyik vegetáriánus irányzat hibája, hogy nem számol azzal a ténnyel, miszerint a növényi élelmiszerek káros anyagokat is tartalmazhatnak, például nitrátokat, vagy szennyezettek lehetnek ólommal, stb. Tehát káros anyagokat nemcsak állati termékekkel ehetünk.

Ezek után mindenki döntse el, mi a számára megfelelő.

www.dietetikamindenkinek.hu - vissza a főoldalra

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share