Ma 2017. június 26.,
hétfő
,
János
napja van.
Holnap
László napja lesz.


A cukor védelmében

A cukor védelmébenA legtöbbet használt cukor a szacharóz, amelyet cukorrépából vagy cukornádból nyerünk. Kapható kristálycukor, porcukor formájában is, és a cukor az, amit az utóbbi néhány évben a legtöbbet szidalmazunk.

A cukor egyetlen hibája az emberi telhetetlenségből adódik, mégpedig az, hogy nem ismerünk mértéket. Aki rabja az édes ízeknek, az nem tud betelni a cukorral készülő édességek és italok fogyasztásával, ami előbb-utóbb elhízást eredményez. Ez kicsit az evolúció hibája is, hiszen az édes íz szeretete velünk született tulajdonság. A túlzásba vitt édesség fogyasztás legnagyobb veszélye a túlsúly, ami a legtöbb civilizációs betegség kockázati tényezője. Ilyenkor már nincs más út, csak a cukor tilalma. Szinte minden fogyókúra a cukor mellőzésével kezdődik. Valljuk be, ezt csokoládé, sütemény és más édesség imádóknak nehéz elviselni. Ezért az egészért a cukrot hibáztatjuk és nem önmagunkat. Kikiáltjuk károsnak, egészségtelennek.

A cukor csak és kizárólag szénhidrátot tartalmaz. Való igaz, hogy vitaminokat, rostokat vagy egyéb hasznos tápanyagot nem tartalmaz, de bizonyos esetekben a gyorsan felszívódó szénhidrátok is hasznosak, sőt nélkülözhetetlenek. Nagyon fontos például sportolóknak, verseny előtt a szénhidrát raktárak feltöltésére, vagy közvetlenül egy kimerítő verseny után a gyors energia pótlásra, bármely intenzív tevékenység vagy fizikai kimerültséget okozó helyzetek (például szülés, tűzvész átélése stb.) utáni energia pótlására. Nem is beszélve a túl alacsony vércukorszinttel járó állapot (hypoglicaemia) orvoslását és még sorolhatnánk.

Ne felejtsük el, hogy a szacharóz szintén növényi eredetű és káros anyagokat nem tartalmaz. Nem véletlen, hogy csecsemőknek csak ezt használjuk édesítésre (ha szükség van édesítésre), nem pedig édesítőszert vagy más, újonnan csodanövénynek kikiáltott növényi kivonatot. Babáknak, kisgyermekeknek szintén szükségük van némi cukorra, a mértékletesség és a nagyon kis mennyiségek azért fontosak esetükben, hogy ne váljanak az édes íz, az édességek rabjává, hiszen a gyermekkori elhízás sok kedvezőtlen következménnyel járó állapot.

Leszögezhetjük, tehát hogy nem a cukor a közellenség, a vele készülő ételeket mértékkel, főétkezés utáni desszertként fogyasztva az egészséges táplálkozás és életmód részét képezheti.

www.dietetikamindenkinek.hu - vissza az érdekességekhez

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share