Ma 2017. május 24.,
szerda
,
Eszter, Eliza
napja van.
Holnap
Orbán napja lesz.


Vashiány és vashiányos vérszegénység étrendi kezelése

A vas az élelmiszerekben két formában van jelen. Az egyik a hem vas, a másik a nem hem vas.

Hem vas található a májban, vörös húsokban (marha, sertés), a szárnyasokban, halakban, tojásban, állatok vérében.

Nem hem vasat tartalmaznak a növényi eredetű élelmiszerek, így a magas vastartalmú zöldségek (cékla, spenót) és gyümölcsök (szeder, ribizli) is. A növényi eredetű ételekből a vas nagyon rossz hatásfokkal hasznosul. Ha hem vasat tartalmazó ételekkel együtt fogyasszuk őket, akkor a hem vas segíti a nem hem vas hasznosulását is. A vas hasznosulását segíti a C-vitamin (aszkorbinsav) a folsav, a fruktóz, valamint a savas közeg. Tehát a gyümölcsök, gyümölcslevek, sötétzöld zöldségek kedvezően befolyásolják a vas felszívódását.

A felszívódást gátolja az élelmiszerek magas réz, cink, mangán, fitát és oxalát tartalma. Sok fitátot tartalmaznak a gabonafélék, lisztes termékek, így a kenyerek és péksütemények, diófélék, hüvelyesek. A spenót magas vastartalmú, de oxalát tartalma miatt a vas kis százaléka tud csak hasznosulni. Magas oxalát tartalmú még a sóska és a rebarbara is. Bizonyos magas fehérjetartalmú növények, mint a szója, hüvelyesek, diófélék szintén gátolják a vas hasznosulását, ugyanez a helyzet a gumósokkal is pl. burgonya. Még a polifenolok is gátolják a vas felszívódását. Polifenolokat tartalmaznak a teák, egyes zöldségek és a hüvelyesek.

Tehát legjobban szívódik fel a vas, ha a vasat tartalmazó élelmiszereket önmagukban fogyasztjuk vagy a felszívódást segítő élelmiszerekkel egyidőben.

Vaspótlásnál az étrend naponta tartalmazzon valamilyen húst.

Hozzá a köret lehet saláta (kedvező hatásúak a fejessaláta, káposzta, sötétzöld zöldségek, paradicsom, paprika) vagy sűrítés nélküli főzelék (párolt zöldségek vagy a főzelék állagot turmixolással érjük el), lehet gyümölcs kompótnak, befőttnek vagy mártásnak elkészítve. A mártást ne liszttel sűrítse, hanem a gyümölcs egy részének pürésítésével (turmixolás). Ugyanígy zöldségekből is készíthető mártás.

A reggeli, ebéd és vacsora mindenképpen teljes értékű legyen, tehát tartalmaznia kell húst, halat, felvágottat, tojást vagy tejet, illetve tejterméket. Reggelihez, vacsorához iható frissen facsart vagy 100 % narancslé, tej vagy tejes ital.

Nagyon erős vashiány esetén a tízórai vagy uzsonna is lehet 1-1 darab főtt vagy sült hús.

Tojás hetente 6-7 db fogyasztható, de ebben benne van az ételekhez, tésztákhoz felhasznált tojás is, ezért önálló ételként hetente egyszer-kétszer fogyasztható.

Hetente egyszer vagy kétszer ajánlott a hal. Tengeri és édesvízi hal is jó, frissből vagy mirelitből ugyanúgy készíthetjük az ételt. Egyedül az előre panírozott halrudak nem megfelelőek, mivel a halpéphez más élelmianyagokat is adnak.

Máj fogyasztása hetente egyszer ajánlott. Lehet csirke, kacsa, liba, sertés vagy marhamáj is. Májat sütve, főzve, resztelt májnak, gombócnak levesbetétként készítheti.

Inni természetes gyümölcs és zöldséglevek a legjobbak. Tea kerülendő. Csak azok a teák ajánlottak, amelyek valódi teafüvet nem tartalmaznak.

Köretként adható burgonya, rizs, tészta, hagyományosan, sűrítéssel készülő főzelék is heti 3-4 alkalommal, a másik három napon viszont a fent említett kedvezőbb hatású köretet javaslok.

Étrendminta:

Reggeli: Reggeli: Reggeli:
főtt tojás 1db
párizsi 1 szelet
kenyér 1 szelet
narancslé
májkrém
kenyér
citromos gyümölcstea
körözött
zsemle
almalé
Tízórai: Tízórai: Tízórai:
gyümölcsjoghurt kivi narancs
Ebéd: Ebéd: Ebéd:
brokkolikrémleves
sült csirkecomb
görög saláta (paprika, paradicsom, uborka, feta sajt)
burgonyaleves
zöldfűszeres sülthal
grillezett (vagy teflonserpenyőben sült) cukkini
húsleves
natúr sertésszelet
paradicsomos káposzta
Uzsonna: Uzsonna: Uzsonna:
kifli
kockasajt
alma
piskóta szelet
kakaó
húslevesben főtt hús
Vacsora: Vacsora: Vacsora:
zsemle
margarin
felvágott
sajt
retek
zsemle
gépsonka
ömlesztett sajt
uborka
ásványvíz
virsli
mustár
kenyér
tej
www.dietetikamindenkinek.hu - vissza a főoldalra

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share