Ma 2017. február 27.,
hétfő
,
Ákos, Bátor
napja van.
Holnap
Elemér napja lesz.




 

Étkezési tanácsok veseköveseknek

A diéta célja a kő növekedésének lassítása és újraképződésének megakadályozása.

A következő szempontok minden típusú vesekő esetén fontosak:

Bőséges folyadékbevitel csökkenti a vese által kiválasztott vizelet túltelítettségét, ezáltal abból kristályok kicsapódását gátolja.

Lényeges, hogy a vizelet fajsúlya ne haladja meg a 1018-as értéket, amit napi 2-3 l folyadék fogyasztásával biztosíthatunk.

Arra is ügyelnünk kell, hogy a folyadékfelvétel a nap folyamán egyenletes legyen. Lefekvés előtt is legalább egy pohár folyadékot igyon a beteg, hogy a reggeli vizelet fajsúlya se haladja meg a nem kívánatos értéket.

Vitaminok közül az A-és B6-vitamin gátolja a kőképződést, ezért az étrendben legyenek A-vitamint és karotint tartalmazó élelmianyagok. Gyakran érdemes B6-vitaminnal is kiegészíteni.

Leggyakrabban előforduló vesekövek a következők: kálcium-oxalát-., húgysav-, cisztin- és foszfátkövek.

Kálcium-oxalát kő

Kálcium-oxalát kő esetén a kálcium és oxalát tartalmú élelmiszereket kell csök kenteni. Kalciumban gazdag a tej és tejtermékek, olajos magvak, hüvelyesek és egyes zöldfőzelékek ( pontos értékeket a mellékelt táblázatból tudhat meg). Kálciumból a napi szükséglet felnőtteknek 800 mg., kálciumkő esetén ennek felétől többet naponta nem ajánlunk. Oxálsav bevitelt azzal tudjuk csökkenteni, ha nem fogyasztunk sóskát, spenótot, rebarbarát, zöldbabot, kakaót, csokoládét, túl sok erősre főzött kávét és fekete teát.

Húgysavkő

A húgysavköves beteg esetében az általános szempontokon kívül jó hatású a vizelet vegyhatásának lúgos irányba történő eltolása, mert lúgos közegben a húgysavak nehezebben csapódnak ki. A gyümölcs- és főzelékfélék, valamint a tej lúgos irányba tolják el a vizelet ph-ját, tehát ezek az élelmianyagok bőségesen szerepeljenek az étrendben. Kerülni kell viszont azokat, amik savasítanak, ezek: húsok, tojás, cereáliák (liszt és ezekből készült termékek, rizs) és más magas fehérjetartalmú élelmiszerek.

Foszfátkő

A foszfátkő általában kalcium-foszfát vagy ammónium-magnézium foszfát. Kezelésénél törekszünk a vizelet vegyhatásának savas irányba történő eltolására. Tehát tartalmazzon az étrend bőségesen húsokat, lisztből készült ételeket, valamint csökkentsük a zöldség- és gyümölcsfogyasztást.

Cisztinkövek

Cisztinkő kialakulása esetén mérsékeljük a kén tartalmú amonosavakat (metionin, cisztin, cisztein) tartalmazó fehérjék fogyasztását. Ez azt jelenti, hogy lehetőleg kihagyjuk az étrendből a húst, halat, tojást, tej- és tejtermékeket.

Élelmiszerek Kalcium Foszfor Magnézium Élelmiszerek Kalcium Foszfor Magnézium
Tej, tejtermék
Hús, hal
Tejpor 1200 967 110 Olajos hal, ponty 270 324 30
Trappista sajt 600 400 66 Sovány sertés 17 180 142
Juhtúró 400 250 42 Marha 10 180 36
Tej 120 70 17 Csirke 5 30 30
Túró 90 180 6
Zöldségféle
Joghurt, kefír, aludtej 120 70 16 Paraj 133 160 53
Gabonafélék
Sóska 113 70 60
Szója 200 500 360 Szárazbab 106 400 217
Zabpehely 71 160 110 Lencse 74 400 164
Bakonyi barna kenyér 30 210 60 Karalábé 43 67 24
Rozsos kenyér 30 95 50 Zöldborsó 41 110 42
Száraztészta/ 4 tojásos 25 22 180 Retek 33 34 10
Fehér kenyér 20 120 36 Káposzta 33 50 20
Félbarna kenyér 20 100 50 Zöldbab 32 26 16
Rizs 8 90 13 Fejes saláta 28 31 19
Gyümölcsök
Sárgarépa 28 43 35
Málna 29 31 18 Paprika 14 33 12
Szőlő 28 30 14 Burgonya 9 57 25
Cseresznye 20 15 19
Olajos magvak
Banán 110 94 60 Mogyoró 290 360 140
Csipkebogyóíz 70 107 130 Mandula 238 368 450
Narancs 44 50 22 Dióbél 202 400 256
Meggy 35,5 25 20        
Egres 30 39 14        
Az értékeket mg/100 gramm tisztított nyersanyagra vonatkoznak.
www.dietetikamindenkinek.hu - vissza a főoldalra

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share