Ma 2017. március 30.,
csütörtök
,
Zalán
napja van.
Holnap
Árpád, Benő napja lesz.


Zsilbert kór

A Zsilbert-kór (Gilbert-kór) tulajdonképpen ártalmatlan betegség. Kiváltó oka, hogy a májban, a bilirubin konjugálását végző UDP-glükoronil-transzferáz enzim szintje genetikusan alacsonyabb. Általában semmilyen problémát nem okoz.

Bizonyos gyógyszerek, vegyszerek, alkohol, májat érintő egyéb betegségek halmozottan okozhatnak problémát. A klinikai gyakorlatban többször találkoztam olyan esettel, amikor a zsíremésztés és hasznosulás zavart szenvedett. Ilyenkor szükség lehet a következő diétás alapelvek betartására.

A zsiradék fogyasztást minimálisra kell csökkenteni, minden zsiradékra vonatkozik: olaj, margarin, vaj, tejszín, sertés zsír, baromfi zsírok stb. Az állati eredetű élelmiszerekben a fehérje mellé bizonyos mennyiségű zsír is társul, ezért a húsfélék fogyasztását is korlátozni kell. Állati eredetű élelmiszereket hetente háromszor, négyszer azért ajánlatos fogyasztani. Ilyenkor válassza a könnyebben emészthető húsokat: baromfit, halat. Ha párolva, főzve, grillezve, alufóliában stb. (zsírszegényen) készíti el, akkor könnyebben emészthető, mint bő zsiradékban sütve.

Az ételek fő tömegét a szénhidráttartalmú élelmiszerek alkossák, amely magában kell, hogy foglalja a zöldségféléket, gyümölcsöket és gabonaipari termékeket is. Kenyerek és péksütemények közül a fehéret, félbarnát, barnát, esetleg korpásat ajánlom. Ha lehet kerülje a magvas készítményeket.

Minden nap fogyasszon valamilyen nyers gyümölcsöt is.

A zöldségféléket párolva, esetleg gőzben főzve vagy nyersen salátának elkészítve, minél változatosabb formában fogyassza.

Mivel a növényi élelmiszerek önmagukban nem tartalmaznak teljes értékű fehérjéket (kivétel a szója), ezért azokat egymással kombinálva ki kell egészíteni (komplettálás):
Zöldségféle + tészta,
Hüvelyes + tészta,
Burgonya + tészta,
Vagy adhatunk hozzá valamilyen tejterméket, tojást.
Leveles zöldség + hüvelyes.

Tejet vagy valamilyen tejterméket ajánlatos naponta (esetleg másnaponta) fogyasztani.

A napi folyadékmegoszlás egyenletes legyen, legalább napi 1,5 l, de a 2 l, nyáron a 2,5-3 l az ajánlott, főleg ha sok rostos élelmiszert fogyaszt (zöldség, gyümölcs, korpás péksütemény).

www.dietetikamindenkinek.hu - vissza a főoldalra

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share